Da COVID-19 krisen ramte, så lå al fodbold i Danmark lige pludselig stille og ingen kunne komme ud på grønsværen og trille med bolden. En våd klud i ansigtet på de mange trænere og spillere, der siden januar havde forberedt sig på den nye sæson.

Istedet blev DM i Online Fodbold opfundet, og klubberne kunne igen have en lille følelse af, at kunne komme i kamp og samtidig styrke fællesskabet og sammenholdet i klubberne på tværs af afdelinger, alder og køn imod ét fælles mål – DM-guldet.

Fra 1.runde var der stor opmærksomhed og interaktion fra klubberne og alle omkring dem, og der blev ydet en indsats for at gå videre og opslagene blev delt i stort omfang. Som runderne skred frem, så blev kampene mere og mere intense og da finalen var afgjort havde turneringen ramt over 1.2 millioner danskere, hvor mere end 250.000 af dem havde liket, kommenteret eller delt.

Tallene fra finalen
Netop finalen blev et drama, hvor der måtte fintælling til før der kunne findes en vinder af den store DM-turnering.

Efter fintællingen blev det aalborgensiske Kanonkuglerne, der løb med titlen som Danmarksmester i den alternative turnering. Klubben fik 2517 stemmer i finalen. På 2.pladsen med 2394 stemmer kom Amandas Sønner, en klub i København med eksil-fynboere fra Kerteminde.

Prügelknabe IK fik en flot 3.plads, da de høstede 1626 stemmer i finalen, mens Esbjerg-klubben, Spangsbjerg IF, kom på 4.pladsen i årets turnering. De fik 1077 stemmer i den afgørende kamp.

Finalen ramte over 102.000 mennesker, hvoraf næsten 33.000 interagerede.

Ramte 1.2 millioner danskere organisk
Igennem runderne var der stor tilslutning fra klubberne, som dygtigt aktiverede deres mange medlemmer, som igen aktiverede deres netværk. På den måde viste klubberne, hvor dygtige de er til at nå ud til en stor gruppe af mennesker og ikke mindst, hvor mange mennesker der er klar til at støtte op omkring dem.

Turneringen, i øvrigt den største DM-turneringen nogensinde, blev dermed en kæmpe succes. Præcist nåede turneringens opslag 1.207.800 mennesker i Danmark. Altsammen organisk.

Næsten hver fjerde interagerede
Udover den store mængde mennesker, som turneringens opslag nåede igennem kampen for at vinde DM-guld, så var interaktionen blandt de mange næsten endnu flottere.

Over 250.000 af alle dem, som så opslagene enten likede, kommenterede eller delte opslagene, hvilket slår en tyk streg under den tilslutning og det engagement, som klubberne og alle deres medlemmer lagde for dagen i turneringen.