De lokale klubber skal presses til at turde tænke større og forfølge deres visioner og drømme. Det mener ekspert i sponsorkoncepter, Lars Bræmer, der også er ejer og direktør i Sponsoragenten.dk. En virksomhed der har specialiseret sig i at lave koncepter til breddefodboldklubber i Danmark.

– De lokale klubber rundt omkring i landet skal turde at tænke større. De fleste har faktisk et fantastisk godt produkt i og med at fodbold er noget der samler og interesserer rigtigt mange mennesker uanset klubbens niveau, forklarer Bræmer til Fodboldstudier.

Bræmer er dog godt klar over at konkurrencen om de lokale sponsorer kan være hård, men derfor er det også vigtigt at man får lavet ordentlige, konkrete og visionære projekter. Projekter som kan få både klub og lokale virksomheder til at drømme, siger han videre.

– Der er rigtigt mange klubber, som kæmper om sponsorerne, men de lokale virksomheder er mere tilbøjelige til at støtte konkrete projekter. Projekter som kan gøre en forskel for lokalområdet, og som virksomhederne kan se at der er noget vision i, siger han og fortæller videre. – Klubberne skal også tænke lidt langsigtet nogle gange. De færreste større projekter eller visioner bliver skabt på en måned eller et år. Det tager tid og derfor er det godt at have en 3-5 årig horisont på nogle visioner eller projekter

Hvordan gør man?
Det er måske lettere sagt end gjort, men ikke desto mindre er det slet ikke umuligt for selv meget små klubber at opbygge ganske fine erhvervsnetværk og sponsorindtæger, så længe at man tager sig tiden til at få gjort det ordentligt.

Ifølge Lars Bræmer, så er der groft sagt seks steps man skal igennem som klub fra start til slut, når man tænker i visioner eller projekter. Herunder kan du se dem listet op.

Step 1:
Lav en projektgruppe (et eller flere stærke lokale navne med netværk er et stort plus. Gerne erhvervsfolk blandet med klubfolk)

Step 2:
Lav en vision for klubben/projektet – Hvad er de vi gerne vil opnå? Vær konkret! Det gør det meget lettere for potentielle sponsorer at gå med.

Step 3:
Få blåstemplet projektet – Få de største/kendteste firmaer i lokalområdet med.

Step 4:
Få lavet positiv omtale af projektet i lokalaviser, Facebook og kommunikationen generelt.

Step 5:
Omsæt positiv omtale til flere sponsorater/støtter

Step 6:
Realisering af vision/projekt

Brug Fodboldstudier, hvis din klub har brug for et ekspertråd indenfor genren og gerne vil have fif og fiduser fra Lars Bræmer, så kontakt os HER.