Mange breddeklubber i Danmark døjer med at skaffe sponsorer og udtænker skarpe koncepter, der kan gøre en forskel og løfte klubben. En udfordring der er naturlig, hvis ressourcerne er små og de samme frivillige hænder allerede løfter mange ting.

På Fodboldstudier.dk er vi derfor glade for at kunne præsentere vores ekspert i netop sponsorkoncepter, Lars Bræmer.

Lars Bræmer er indehaver af Sponsoragenten.dk har arbejdet professionelt med sponsorater i mange år hos blandt andet FC Midtjylland og Skive IK i de øverste rækker, men også i 2.divisionklubben Ringkøbing og serieklubberne Lemvig GF, Mejrup, BSF og Tjørring IF Fodbold er det blevet til imponerende resultater.

Sponsoragenten giver sparring til sportsklubber med at opbygge den røde tråd i sponsorarbejde, og giver dem et stort økonomisk løft, via nyt sponsorkoncept. Her bliver klubbens værdier og visioner synliggjort for erhvervslivet, der gør det interessant at være en del af dette netværk.

Alt for mange klubber får ikke nok ud af sponsor potentialet
Lars har sammen med udviklingshuset Optify lavet et sponsorkoncept, som bruges til at bringe klubber op i et professionelt og effektivt gear. Her bruger Lars sin megen erfaring på at opbygge et solidt sponsorprodukt, som tiltrækker sponsorer til klubben.

Samarbejdet med Optify, gør at alle parter gør det, de er bedst til. Lars kan koncentrere sig om at skaffe nye sponsorer, Optify klarer alt med platform og markedsføring af sponsorer, så klubbens ledelse kan koncentrere sig om deres kerneværdier og sportslig udvikling.

De klubber som har været igennem sponsorkonceptet har været overrasket over den energi og viden som Lars kommer med, samtidigt med at han kan præsentere en løsning som hurtigt kan tjene sig selv ind.

Fra 15 til 160 sponsorer i Ringkøbing
Et godt eksempel på at Lars Bræmer ved hvad han gør er hans arbejde med Ringkøbing IF. Klubben lå tilbage i 2010 i bunden af Danmarksserien og havde det generelt svært. Sammen med en gruppe lokale klub- og erhvervsfolk nedsatte de en vision for klubben, der skulle sende dem i 2.division.

– Ringkøbing er et rigtigt godt eksempel. Her gik de fra 15 sponsorer til at blive 160 sponsorer med fællesspisning før hver hjemmekamp samt skabt et fællesskab i hele byen med sponsorater på alle niveauer. Altsammen på grund af den skarpe vision der blev lagt, sammen med et skarpt sponsorkoncept. I Ringkøbing blev der lavet sociale netværksarrangementer med blandt andet golfture, ginsmagninger, livemusik, gourmetmad og cykelevent med Michael Rasmussen, hvor sponsorerne kom tættere på hinanden og følte sig som en del af en succes, forklarer Lars Bræmer.

Mejrup fik 750 tilskuere
Det er ikke kun på sponsorsiden at Lars Bræmer ved hvordan man får strikket nogle gode koncepter sammen. I Mejrup GU ville man gerne være Holstebro Kommunes mest attraktive klub og samtidig havde det billigste kontingent. Derudover skulle man havde folk på stadion.

– Vi fik lavet gode aftaler med nogle af de lokale virksomheder, så der til hver kamp var præmier i kampprogrammet, stadionspeaker, hoppeborg og meget andet, således at alle synes det var sjovt at komme til fodbold fra barn til pensionist. Det endte faktisk med at der var 750 tilskuere på stadion til en af kampene, smiler Lars Bræmer, da han fortæller om eventyret med Mejrup.

I Mejrup gik de fra nærmest 0 til 60 sponsorer.

Hvad kan Lars Bræmer tilbyde din klub?
Det er vigtigt at man fokusere på hvad sponsorerne får af værdi i et sponsorat med klubberne. I dag er det ofte ikke bare at få en bandereklame eller et tryk på trøjen. Værdien skal kunne ses og føles.

– Jeg kan sørge for at deres lokale sponsorer får en værdi til at sponsere klubben, altså give dem noget igen. Det er allerede udtænkt i koncepter, hvilket gør det let og overskueligt for både klub og sponsorer. Sponsorerne skal synes at det er fedt at være sponsor i klubberne og få noget igen for deres sponsorkroner, og det mener jeg at jeg har fundet nøglen til at opfylde, så både klub og virksomhed står tilbage glade og tilfredse med samarbejdet, siger Lars Bræmer til Fodboldstudier.

Foreningerne skal finde balancen mellem at tænke som forening, men også som en forretning, forklarer han videre.

– En forening skal tænke lidt som en forretning, dog stadig med forankring i det lokale. Altså skabe et win-win for både klub og de lokale virksomheder. Jeg synes jo i bund og grund, at alle fodboldklubber har et fantastisk produkt. Det gælder bare om at få det kommunikeret ud og lavet samarbejder på de rigtige måder, siger han videre.

Har din klub brug for rådgivning til at få igangsat en proces omkring en vision, et sponsorkoncept og ikke mindst eksekveret på det, så er Lars Bræmer og Sponsoragenten.dk et rigtigt godt valg.

Brug Fodboldstudier, hvis din klub har brug for et ekspertråd indenfor genren og gerne vil have fif og fiduser fra Lars Bræmer, så kontakt os HER.