Corona-krisen har været hård for rigtigt mange idrætsforeninger, hvor man har mistet mange indtægter grundet nedlukningen. Men for nogle foreninger har krisen været med til at få kreative ideer til at blomstre, og ikke mindst give et økonomisk afkast.

En af dem der har oplevet stor succes med et nyt tiltag under krisen er Brande IF. Den midtjyske klub arrangerede en virtuel kamp mod FC Midtjylland, og det gav pote. Faktisk så meget, at klubben tjente over 100.000 kr. Derudover støttede de alle de lokale butikker også, hvilket gjorde hele arrangementet til en win-win for både idrætsforening og det lokale butiksliv.

Vi fik en snak med Michael Koch fra Brande IF om ideen, der faktisk blev til på grund af et opslag i Fodboldfællesskabet, hvor der deles ideer og inspiration fodboldklubberne imellem.

Som så mange idrætsforeninger rundt om i landet, så har I været kreative og arrangeret en virtuel kamp mod FC Midtjylland. Hvordan opstod ideen?
– Ideen opstod faktisk efter at vi have set andre lave det same koncept – netop her på siden. Formanden for vores fodboldstævne BIF CUP – der jo ikke afholdes i 2020 pga. Corona – sendte et screenshot af en artikel – og så besluttede vi at sætte os ned – udendørs og snakke om ideen. Herefter tog den ene ide den anden. Vi havde hørt om klubber, der solgte virtuelle pølser, virtuelle billetter – lavede noget video om deres sponsorer. Så tænkte vi at vi måtte kunne lave hele pakken.

– Det var vores mål at slå stadionrekorden, men da vi reelt efter mindre end 3 dage havde nået over 5.000 billetter og kunne se at vi ville slå rekorden, så satte vi et nyt mål – først at nå 10.000 billetter, men også at slå Stadionrekorden i området – altså rekorden på MCH Arena (FC Midtjylland). Det lykkedes og der gik lidt sport i det!

I endte med at sælge mere end 11.000 billetter til jeres virtuelle kamp. Havde I overhovedet i jeres vildeste fantasi drømt om, at arrangementet kunne blive så stor en succes?
– Nej! Vi havde tænkt 2.000 billetter, men satte os et mål om at slå en tidligere Stadionrekord på næsten 6.000 tilskuere fra 1952. Det var vores mål at slå denne, men da vi reelt efter mindre end 3 dage havde nået over 5.000 billetter og kunne se at vi ville slå rekorden, så satte vi et nyt mål – først at nå 10.000 billetter, men også at slå Stadionrekorden i området – altså rekorden på MCH Arena (FC Midtjylland). Det lykkedes og der gik lidt sport i det!

Brande IF takkede alle der støttede på deres Facebook-side

Når man er en breddeklub, hvordan er I så lykkes med at sælge så mange billetter?
– Fordi man som breddeklub er et vigtigt element I lokalsamfundet. Foreningslivet er jo Danmark – det er følelser og værdier. Men jeg tror også at det handler om den filosofi vi anlagde fra starten. Vi ville give noget tilbage til Brande og alle butikkerne. Brande IF har gennem mange år været rundt og bede om sponsorpenge – og hver gang er vi mødt af velvillighed. Nu var det vores tur til at give noget tilbage – noget tilbage til den by der altid støtter os. Vi ville ikke lave et opslag, hvor vi af medlidenhed beder folk Mobile Pay´e 100 kr. fordi det er synd for os at vi ikke må spille fodbold.

– Vi ville give noget tilbage til Brande og alle butikkerne. Brande IF har gennem mange år været rundt og bede om sponsorpenge – og hver gang er vi mødt af velvillighed. Nu var det vores tur til at give noget tilbage – noget tilbage til den by der altid støtter os.

– Nej, vi ville give alle butikker i byen en mulighed for at vie sig frem. Brande IF’s mission var at få alle vores medlemmer og følgere til at handle lokalt – ikke køre til storcentre eller nethandle – nej, køb dine varer lokalt. Derfor bad vi butikkerne finde en gave til max. kr. 300,- som de vi kunne trække lod om blandt de som købte billetter. Vinderen skulle så ned i butikken og hente gaven – så kunne butikken forhåbentligt vise sin butik frem og lave mersalg. Vi lavede også en video om butikken – alt dette for en gaves værdi af kr. 300,- – for det handlede ikke om at Brande IF skulle tjene på det – det handlede om at give byens butikker streetcredit. At butikkerne så købte billetter ved siden af var bare ren bonus. Derudover kunne man jo vinde fede præmier og for virksomheder/sponsorer vil der blive et foredrag med FC Midtjyllands marketingdirektør. Så vi prøver hele tiden at gøre pakken mere lækker.

De mange solgte billetter betyder også, at I har fået mere end 100.000 kroner i klubkassen. Hvad skal de penge bruges til?
– Vi bruger dem til at holde vores kontingent i foråret lavt og uændret i efteråret – og til gøre det muligt at komme gennem 2020 med nogenlunde rubusthed.

Selvom vi forhåbentlig vinker farvel til Corona-virussen snart, har I så overvejet om I skal lave et lignende arrangement næste år for at følge op på succesen?
– Ja, det tror jeg sikkert vi vil. Måske ikke lige en fiktiv kamp, men elementerne vil da bruge. Efter at have været rundt hos alle de lokale butikker har vi lært dem bedre at kende. Jeg tror at vi kommer til at kigge ind i denne form når vi fremadrettet skal snakke sponsorater. Vi giver noget tilbage til vores sponsorer. Derfor kigger vi på om vi i Brande IF skal lave en lightudgave af en marketingafdeling i Klubben – og derved løse nogle behov hos vores sponsorer.