Dansk fodbold er stadig lammet, og udsigterne til at komme ud på grønsværen for at trille med den lille runde er stadig temmelig usikker for langt de fleste af landets rækker.

At fodbolden ligger stille betyder samtidig, at mange klubber mister indtægter i form af manglende éntre til kampene, salg af øl og vand og sponsorer, der ikke længere har luft i budgettet til at støtte den lokale klub.

Nød lærer nøgen kvinde at spinde – et ordsprog, som også kan bruges i disse tider, hvor mange både i og udenfor fodboldverden tager andre metoder i brug og tænker kreativt, for at få indtægter.

Københavner-klubber samler stort ind
I flere danske klubber kan man således købe virtuelle billetter til de kampe, der skulle have været afviklet i løbet af foråret. En af de klubber, der har fået stor støtte fra deres fans er Brønshøj Boldklub, hvor man har fået samlet over 60.000 kr. ind.

– Det fungerer på den måde, at hvis man som tilhænger havde planlagt at møde på stadion, eksempelvis til kampene mod Avarta eller mod Frem, så kan man stadig bestille en billet, hvis man ønsker at støtte klubben, og det er der heldigvis stadig nogen, der bidrager med, så vi ad den vej får en udstrakt hånd, siger klubbens administrerende direktør Dennis Kjeldsen til Brønshøj-Husum Avis.

De virtuelle billetter kan ombyttes til rigtigt fodboldbilletter, når Corona-krisen er ovre og fodbolden atter ruller.

Også i den gamle hæderkronede arbejderklub, BK. Frem, har de oplevet stor støtte fra deres fans i kriseperioden. Klubben har samlet over 100.000 kr. ind via éntrebilletter til de kampe, der skulle have været spillet, men som nu istedet bliver virtuelle kampe.

Pølser og øl hitter i Tyskland
At det ikke kun er virtuelle billetter, der hitter hos klubberne og deres fans er flere klubber i Tyskland et godt bevis på. De er nemlig gået skridtet videre og sælger udover virtuelle kampbilletter også alt det andet, som en tur på stadion indeholder. Øl og pølser er blandt de ting, og dem køber klubbernes fans også i stor stil.

Den tidligere storklub, Rot-Weiss-Essen, formåede at sælge mere end 4000 billetter, 3000 Bratwursts og 7000 øl i følge klubbens hjemmeside til en virtuel kamp. En øl koster i øvrigt 4 euro, mens en Bratwurst kan fås for 2,5 euro, hvis du pønser på at støtte klubben, og skulle sæsonen genoptages, veksles de virtuelle øl og pølser til tilgodebevis, som kan benyttes på stadion.

Indtil fodbolden atter vender tilbage, så er det altså kun fantasien, der sætter grænser for, hvad klubberne kan sælge af virtuelle ting.