Det er kun fem år siden at en ny klub så dagens lys i Århus, og siden er det gået stærkt. Aarhus Black Vipers har trods deres korte levetid allerede formået at få skabt et navn i den århusianske fodboldverden.

Formand Anders Christensen fortæller overfor Fodboldstudier omkring klubbens start.

– Vi startede klubben op for fem år siden. I starten var det bare lidt hygge fodbold indendørs og pludselig var vi så mange, at vi var nok til at starte et udendørshold op. I starten var det bare mig og en kammerat, men i løbet af kort tid kom der flere og flere spillere til, forklarer klubbens formand.

Spillerne kom også lynhurtigt til, men det var ikke bare hvem som helst, der kunne komme med.

– Vi sørgede hele tiden for at vi fik fat i folk, der er sociale, nogle gode gutter og ikke mindst gode spillere. Altså nogle folk som passer ind på holdet. Man kan godt sige at vi screenede spillere, og fortsat gør det, så vi får både dygtige spillere, men også gode folk, ind.

Zambianske slanger
Navnet lyder for mange underligt, og historien bag er da heller ikke taget ud af “nu-finder-vi-et-navn-til-vores-klub-skabelon”.

– Historien bag navnet startede med at vi havde en velgørenhedstrøje som Les Deux lavede. Her gik al overskuddet til et projekt i Zambia. Vi ville i den forbindelse gerne have et navn der havde en eller anden forbindelse til Zambia, siger han og fortæller videre.

– Vi undersøgte det lidt og fandt ud af at i Zambia er slanger meget normalt, så vi valgte at bruge det i vores klub. Og dermed var ABV – Aarhus Black Vipers (Aarhus´ sorte hugorme. red.) grundlagt, forklarer grundlægger og formand, Anders Christensen, til Fodboldstudier.

Folk omkring fodboldmiljøet i det århusianske er også blevet vant til det lidt særprægede klubnavn.

– De andre klubber er efterhånden blevet vant til vores navn. Det er kun lidt udtalelsen, som nogle ikke kan finde ud af, men ellers går vi bare under navnet ABV, når folk taler om os, siger han.

Sociale medier har sat dem på landkortet
En af de måder som Aarhus Black Vipers skiller sig markant ud fra langt de fleste andre danske seriehold er deres enormt høje niveau på det grafiske og ageren på Facebook. Noget som også giver pote i forhold til nye spillere.

– Grundet vores store engagement på Facebook, så får vi faktisk en del henvendelse fra spillere udefra og på den konto har vi også fået nogle nye spillere. Når vi starter op igen til den nye sæson, så får vi faktisk også 6-7 spillere til prøvetræning, hvilket er lidt uhørt på et Serie 3-hold, forklarer formanden og fortæller videre.

– Vi har allerede mange spillere der har spillet højere end Serie 3, så vi skal have nogle nye spillere ind, der kan hæve niveauet på holdet samtidig med at det giver noget til det sociale.

Den sportslige målsætning for klubben, der blev lagt da klubben blev stiftet, er dog ikke langt væk. Én oprykning mere og så er den opfyldt.

– Vi har en sportslig målsætning om at komme i Serie 2. Det har den været siden vi startede, slår Anders Christensen fast.

Andre klubber spørger ABV til råds
Med det høje grafiske niveau, som faktisk overgår flere divisionsklubber også, så får klubben ofte henvendelser fra andre klubber, som ønsker hjælp eller viden omkring, hvordan de gør det.

– Det har virkelig båret frugt at bruge så meget tid på den grafiske del. Vi har både fået nye sponsorer og spillere på den baggrund. Vi har endda også fået mange henvendelser fra andre højererangerende klubber omkring hvordan vi gør de forskellige ting, siger formanden med et smil og stolthed i stemmen. Det er også primært ham, der sørger for det høje grafiske niveau.

– Det er primært mig som har en ambition om at have et højt niveau på de sociale medier, så det kan være lige så sjovt at følge en serie 3-klub som det kan være at følge superligaklub.

Højt grafisk niveau er en bevist strategi
Hvor nogle klubber forsøger at brande sig selv som social eller med gode faciliteter, så har Aarhus Black Vipers grebet det anderledes an. Her skal det grafiske se så fedt ud, at folk helt automatisk tænker at klubben kører professionelt.

– Vi forsøger hele tiden, at præsentere klubben, spillerne, kampene, ja alt omkring klubben, så professionelt som overhovedet muligt. Det er klart en del af vores brandingstrategi. Det kan godt være at vi kun spiller i Serie 3, men derfor kan vi jo godt agere topprofessionelt med alt andet, siger Anders Christensen og uddyber.

– Strategien har jo også vist sig at være helt rigtigt, da de har givet os masser af awareness i Århus og ikke mindst båret frugt i form af masser af sponsorer og spillere. Så alt i alt er vi lykkedes rigtigt godt med at brande os – og ikke mindst få rigtigt meget ud af den branding.

Landsholdsanfører kommende ABV-spiller?
Selvom der endnu ikke har været de store pokaler at løfte for den forholdsvis nye klub, så kan der måske i fremtiden komme lidt stjernestøv til klubben. I hvert fald så er mulighederne tilstede. Adspurgt om klubben har en god historie, så fortæller formanden.

– Vores angriber, Jeppe Rogers Augusten, har en kendt fætter. Det er nemlig ingen ringere end landsholdets anfører, Simon Kjær, siger han med et smil. Og hvem ved, måske at ABV får en markant defensiv forstærkning en dag, når Kjær sætter de professionelle støvler på hylden…

Du kan følge Aarhus Black Vipers på Facebook HER.